Elokuvan ohjaaminen

Author: rikka

Elokuvan ohjaaja on henkilö, joka vastaa loppujen lopuksi elokuvasta taiteellisena kokonaisuutena. Ohjaajan tehtävänä on työnimikkeen mukaisesti ohjata muita työryhmän jäseniä, ja hän tekee tiivistä yhteistyötä sekä näyttelijöiden että kuvaajien kanssa. Ohjaajan tulisi antaa selkeitä ohjeita näyttelijöille koskien heidän toimintaansa ja suunnitella kuvaajien kanssa kuvan sisältö. Ohjaajalla on taiteellinen visio, jonka hän pyrkii selittämään muille työryhmän jäsenille päästäkseen haluttuun lopputulokseen.

Elokuvan ohjaamista voi opiskella Suomessa esimerkiksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (TeaK), mutta etenkin Hollywoodissa koulutusta huomattavasti enemmän vaakakupissa painaa aiempien ohjaustöiden laatu. Harva kyselee tutkinnon perään, mutta jokainen haluaa tutustua ohjaajan aiempiin projekteihin (director’s reel). Lähes jokainen ohjaaja joutuu aloittamaan uransa tilanteesta, jossa hän on itsenäinen elokuvantekijä. Tämä tarkoittaa usein sitä, että ohjaaja ohjaa palkatta oman elokuvan, jonka tuotosta ei ole takeita.

Kun ohjaajalla on takanaan onnistuneita, mielenkiintoisia ja/tai menestyneitä projekteja, saattaa hän olla onnekas ja tulla vihdoin tuottajan palkkaamaksi ammattielokuvatiimiin. Etenkin Hollywoodissa kilpailu on kovaa, sillä maailmassa on kymmeniätuhansia ihmisiä, jotka haluavat tehdä elokuvia. Koulutus ei riitä todisteeksi kyvyistä, vaan osaaminen arvioidaan ”reelin” elin aiempien ohjausten perusteella.

Työhistorian lisäksi ohjaajan persoonallisuus, johtamistaidot ja karisma vaikuttavat usein työnsaantiin, joskin näiden puute voidaan usein sivuuttaa, mikäli ohjaajalla on takanaan merkittäviä ohjausprojekteja. Karismalla ja johtamistaidoilla ei kuitenkaan voi korvata puutteita työhistoriassa.