Elokuvan statistiksi

Author: rikka

Suomalaisiin elokuviin ja tv-sarjoihin haetaan käytännössä jatkuvasti avustajia esimerkiksi erilaisiin taustarooleihin. Avustajan/statistin rooli voi olla hyvinkin yksinkertainen, hänen tehtävänään voi olla vaikkapa vain ohi käveleminen, tietyssä tilassa oleilu, ravintolassa syöminen tms. Joskus avustajalla voi olla myös pieni puherooli. Avustajaksi tarvitaan kaikenikäisiä, -näköisiä ja – kokoisia ihmisiä luonnollisen lopputuloksen saavuttamiseksi, joten malli tai missi ei todellakaan tarvitse olla. Avustajalta ei myöskään vaadita yleensä erikoisosaamista, mutta kaikki erityistaidot, kuten esimerkiksi tanssi- tai kielitaito, kannattaa mainita.

Avustajaksi kotimaisiin elokuviin ja tv-sarjoihin voi hakea rekisteröitymällä Media-avustajat ry:hyn. Käyttäjä luo itsestään profiilin nettisivulle, jolloin tilaaja voi etsiä profiilien joukosta sopivan henkilön kyseiseen, avoinna olevaan avustajan tehtävään. Tällä hetkellä Media-avustajat ry:hyn on rekisteröityneenä noin 200 henkilöä, joista yli puolet on naisia. Uusille kasvoille on kuitenkin koko ajan tarvetta ja erityisesti nuoria miehiä joukkoon kaivataan lisää. Myös varttuneempi ikä on avustajaksi hakiessa enemmän etu kuin este.

Avustajana toimiminen on lähinnä harrastus, vaikka statisteille useimmiten maksetaankin pientä korvausta. Tärkein palkka on kuitenkin kokemus, joten rahan vuoksi hommaan ei kannata lähteä mukaan. Media-avustajat ry:hyn liittyminen on oiva keino päästä kurkistamaan viihdeteollisuuden maailmaan, mutta joskus se voi toki avata ovia pidemmällekin ja antaa uusia tuttavuuksia.