Ylioppilasteattereita

Author: rikka

Suomessa toimii useita ylioppilasteattereita, joista tunnetuin lienee Helsingissä toimiva Ylioppilasteatteri. Se on ammattijohtoinen vuonna 1926 perustettu harrastajateatteri. Alkuperäiseltä nimeltään se oli Akateeminen Näytelmäseura.

Ylioppilasteatteriin pääsee mukaan valintakokeiden kautta, jotka järjestetään aina syksyisin. Teatteri tuottaa näytelmiä vuosittain neljästä seitsemään, ja Ylioppilasteatterin näyttämö sijaitsee klassisessa Vanhan Ylioppilastalon rakennuksessa Helsingissä. Kesäisin on myös ulkoilmanäytöksiä, jotka pidetään Mustikkamaan kesäteatterissa. Jäseniä helsinkiläisellä ylioppilasteatterilla on tällä hetkellä 160. Se on myös monen muun ylioppilasteatterin tavoin Ylioppilasteatteriliitto SYTY ry:n jäsenteatteri.

Turussa ja Tampereella on luonnollisesti omat ylioppilasteatterinsa. Turun ylioppilasteatteri on myös harrastajateatteri, ja se on perustettu v. 1959. Sekin tuottaa vuosittain neljästä viiteen näytelmää ja vapunaattona tunnetun kabaree-esityksen. Turun Ylioppilasteatterilla on noin 70 jäsentä. Se järjestää myös teatterialan koulutusta, ja sen riveistä onkin noussut useita alan ammattilaisia. Tampereen Ylioppilasteatteri ry puolestaan on nimensä mukaisesti Tampereen harrastajateatteri, ja se on perustettu vuonna 1960, eli samoihin aikoihin Turun vastaavan teatterin kanssa, ja sekin tuottaa vuosittain 4 -6 isompaa näytelmää. Tämä lisäksi se järjestää myös erilaisia tapahtumia ja pienoisesityksiä. Myös mm. Vaasassa ja Porissa on oma ylioppilasteatterinsa. Vaasan Ylioppilasteatteri eli toiselta nimeltään Ramppi ry perustettiin vuonna 1991. Porin ylioppilasteatteri on puolestaan melko uusi, ja se on perustettu vuonna 2007.

Ylioppilasteatterien valtakunnallisena kattojärjestönä toimii Ylioppilasteatteriliitto SYTY ry. Siinä on 14 jäsenteatteria ja se järjestää mm. vuosittaista ylioppilasteatterifestivaalia. Liitto myös tarjoaa erilaisia koulutustapahtumia jäsenilleen. Sen hallitukseen kuuluu edustaja jokaisesta Suomen ylioppilasteattereista. Liitto perustetiin vuonna 1998, ja se jatkaa edeltäjänsä Ylioppilasteatteriliitto SYTL:n toimintaa. SYTY:n lisäksi ylioppilasteatterien takana toimii useita erilaisia kannatusyhdistyksiä.